Lietuvoje – jau daugiau kaip 100 tūkst. elektrinių transporto priemonių: kaip tvarkysimės su jų baterijų atliekomis?
Lietuvoje daugėjant elektromobilių, daugėja ir ličio jonų baterijų, kurios anksčiau ar vėliau baigs savo gyvavimo ciklą. Tinkamai sutvarkytos elektromobilių baterijos reiškia sutaupytus vertingus gamtos išteklius ir naujas galimybes verslui, tačiau, visų pirma, būtina užtikrinti, kad jos patektų pas teisėtai veikiančius atliekų tvarkytojus.
Elektromobilių padaugėjo kelis kartus
Šiuo metu Lietuvos keliais važinėja daugiau kaip 100 tūkst. elektra bei elektra ir benzinu varomų M1 klasės automobilių. „Regitros“ duomenimis, šių metų kovo 1-ąją Lietuvoje iš viso buvo užregistruota 30,7 tūkst. lengvųjų keleivinių elektromobilių, iš kurių 17 341 – grynieji elektromobiliai ir 13 423 iš išorės įkraunami hibridai. Hibridinių automobilių (benzinas / elektra) iki šių metų kovo 1-osios užregistruota daugiau nei 88 tūkst., taip pat dvi vandeniliu ir vandeniliu / elektra varomos transporto priemonės.
Aplinkos apsaugos agentūros suvestinės rodo, jog nors Lietuvoje eksploatuojama daugiau kaip 100 tūkst. visų kategorijų elektrinių transporto priemonių, kuriose – daugiau kaip 11 tūkst. tonų elektrinių transporto priemonių baterijų, 2022 metais atliekų tvarkytojai sutvarkyti priėmė tik 1,86 tonų pramoninių (įskaitant elektromobilių) baterijų atliekų.
„Elektromobiliai išties prisideda prie aplinkos taršos mažinimo, tačiau reikia nepamiršti, kad gyvavimo ciklo pabaigoje tiek pats elektromobilis, tiek jo dalys taps atliekomis, kuriose yra itin pavojingų medžiagų. Lietuvoje daugėjant elektra ir elektra bei benzinu varomų transporto priemonių, būtinybė ir poreikis tvarkyti senas transporto priemonių baterijas ateityje bus vis didesnis“, – konstatuoja Gamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.
Perdirbimo procesas – sudėtingas
Elektromobilių baterijos – kur kas didesnės ir sunkesnės nei įprastų automobilių akumuliatoriai, o jų perdirbimo procesas gerokai sudėtingesnis. Taigi, labai svarbu, jog ličio jonų baterijos patektų tik pas teisėtai veikiančius atliekų tvarkytojus, kurie tinkamai pasirūpintų jų gyvavimo pratęsimu, perdirbimu arba šalinimu.
Iš elektromobilių pašalintos ličio jonų baterijos vis dar gali išlaikyti 70–80 proc. pradinės talpos, todėl gali būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, kaip energijos saugyklos namams ar pramonei.
„Senų elektromobilių baterijų perdirbimas – sudėtingas, tačiau labai svarbus procesas. Be to, gyvavimo ciklą baigusios baterijos vertingos ne tik dėl jose esančių medžiagų, bet ir dėl dar pajėgių celių, iš kurių galima pagaminti energijos kaupiklius. Jie taps vis svarbesni, nes tvariai ir efektyviai aprūpinti energija reikės vis daugiau įvairių prietaisų, pastatų ir pan. Tad dėl to gali atsirasti naujų galimybių verslui plėtoti idėjas, susijusias su alternatyviais energijos šaltiniais, energijos kaupimu ir saugojimu“, – teigia A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Pakartotinai panaudoti netinkamos baterijos yra perdirbamos ir iš jų išgaunamos vertingos medžiagos – kobaltas, litis, nikelis ir švinas. Jeigu baterijų perdirbti neįmanoma, iš jų išgaunama energija, o jei ir to padaryti nepavyksta, teisėti atliekų tvarkytojai pasirūpina tinkamu jų utilizavimu.
Pašnekovės žodžiais, jei ličio jonų baterijos surenkamos ir paruošiamos pakartotiniam naudojimui arba perdirbamos, ir vertingos medžiagos atgaunamos, įsijungia žiedinės ekonomikos ir tvarumo ciklas. Taip taupomos lėšos, gamtos ištekliai ir prisidedama prie aplinkos taršos mažinimo.
Kur priduoti?
Automobiliams skirtas baterijas, akumuliatorius, elektromobilių baterijas bei pramonines baterijas ir akumuliatorius galima priduoti tokias atliekas tvarkantiems atliekų tvarkytojams arba atvežti į didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles.
Pagal Europos Sąjungos direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, 95 proc. senų automobilių atliekų turi būti panaudotos, pakartotinai panaudotos arba perdirbtos, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinamos. Teisėtai veikiantys transporto priemonių ardytojai ar servisai visas jų veikloje susidarančias atliekas taip pat rūšiuoja ir perduoda licencijuotiems atliekų tvarkytojams, kurie ir pasirūpina tinkamu atliekų pakartotiniu panaudojimu, perdirbimu arba šalinimu.
Informaciją apie savo veiklą aplinkosaugai deklaravusius autoservisus galima rasti https://atliekos.lt/autoservisai/, o tinklapyje www.autotvarkymas.lt – informaciją apie tai, kur kreiptis dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) paėmimo bei pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas ENTP bei nelegalius transporto priemonių ardytojus.