Naujienos

2019 rugsėjo 5

Dar viena atlieka, kuri kaip ir panaudotas tepalas, neteisėtai deginama

Lietuvoje vis dar dažni atvejai, kai panaudotas automobilių tepalas yra neteisėtai deginamas. Į tokių deginamų pavojingų atliekų sąrašą patenka ir transporto priemonių vidaus degimo variklių oro filtrų atliekos.

 

Transporto priemonių remonto ir ardymo metu susidaro įvairios atliekos, tarp jų – vidaus degimo variklio kuro, tepalų ir oro filtrai, amortizatoriai, akumuliatoriai, padangos, plastikas, stiklas, guma ar metalai.

 

„Panaudoti automobilio kuro, tepalų ir oro filtrai priskiriami pavojingoms atliekoms, kurios netinkamai tvarkomos gali kelti pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai. Kuro ir tepalų filtruose yra ne tik metalo, bet ir alyvos, oro filtruose – plastmasės ir filtruojančios medžiagos. Visgi oro filtrai, kaip ir panaudotas automobilių tepalas, vis dar patenka tarp tų atliekų, kurias autoservisai ar automobilių savininkai degina, siekiant išgauti šilumą“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

 

Pavojingoms atliekoms dėl juose esančios alyvos priskiriami ir automobilių tepaliniai bei dujiniai amortizatoriai. Kai šios automobilių detalės patenka į aplinką, alyva užteršiamas dirvožemis ir vanduo. Deginamos alyvos atliekos į atmosferą išmeta kenksmingas medžiagas ir sunkiuosius metalus (kadmį, chromą, šviną, nikelį, arseną, varį, cinką, azoto ir anglies oksidus, kietąsias daleles ir pan.), kurie ne tik teršia orą, bet ir daro neigiamą poveikį žmonių sveikatai (gali sukelti vėžinius susirgimus).

 

„Panaudoti automobilių filtrai ir amortizatoriai, kaip ir kitos automobilių atliekos, turi patekti pas atliekų tvarkytojus. Perdirbimo proceso metu automobilių filtrai yra susmulkinami, atskiriamas metalas, alyva ir filtruojanti medžiaga. Amortizatoriuose esanti alyva pašalinama specialia įranga, panaudotas tepalas, kaip ir metalas, po perdirbimo prikeliamas antram gyvenimui. Taigi, dėka perdirbimo naujų gaminių gamyboje sunaudojama mažiau pirminių žaliavų ir taip tausojami gamtos ištekliai bei saugoma aplinka“, – sako bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

 

Ji primena, kad gyventojai, patys remontuojantys savo transporto priemonę, susidariusias automobilių atliekas gali priduoti atliekų tvarkytojams arba jas nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles (jų Lietuvoje yra arti 100). Atliekų tvarkytojų ir atliekų priėmimo aikštelių sąrašą, informaciją apie priėmimo sąlygas galima rasti www.atliekos.lt.

 

„Transporto priemonių remonto ir priežiūros įmonėms draudžiama susidariusias atliekas atiduoti automobilio savininkui. Taigi, jei automobilį tvarkote autoservise, rūpesčių, kur atiduoti nereikalingas detales nebelieka“, – teigia V. Masalienė.

 

Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, amortizatorių) ir kitų automobilinių atliekų tvarkymą turinti Gamintojų ir importuotojų asociacija yra subūrusi didžiausius automobilių ir jų dalių gamintojus, importuotojus bei finansuoja šių gaminių atliekų surinkimą ir perdirbimą. 

 

Autoservisus, kaip rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, siekti aplinkos taršos mažinimo bei informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą skatina visus metus asociacijos vykdomi aplinkosauginiai projektai „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.