Naujienos

2020 15 gegužės

Kaip gamta tampa nelegalių automobilių ardytojų auka

Kiemuose ar garažuose neteisėtai ardomi automobiliai, kaip ir bevertės gamtoje išmestos transporto priemonių atliekos, – vis dar dažnas atvejis Lietuvoje. Nustatyti aplinkos teršėjus neretai būna sudėtinga, bet pasitaiko ir išimčių. Vilniaus rajone bevertės automobilių atliekos neteisėtai buvo pašalintos kartu su transporto priemonės dokumentais.

 

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (ENTPTA) balandžio mėnesį gavo pranešimą apie Vilniaus Panerių seniūnijoje, netoli Didžiųjų Lygainių gyvenvietės, esančio miško pakraštį, užterštą transporto priemonių ir kitomis atliekomis. Tarp šių atliekų buvo rastas ir įprastinės transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo sutarties liudijimas, išduotas automobilio „Volvo V40“ draudėjai V. G. Paaiškėjo, kad ji pardavė turėtą automobilį B.B., tačiau naujasis savininkas transporto priemonės „Regitroje“ neužregistravo.

 

Pagal teisės aktus, jei naujas transporto priemonės valdytojas per 10 dienų nepraneša „Regitrai“ apie įsigijimą, automobilis automatiškai yra išregistruojamas ir negali dalyvauti eisme.

 

„Iš asociacijai pateiktos informacijos matyti, kad minėtas „Volvo“ automobilis buvo išardytas, o bevertės atliekos neteisėtai pašalintos į aplinką ir galimai buvo padaryti administraciniai ir kiti teisės pažeidimai (buvo vykdoma transporto priemonės ardymo veikla neturint leidimo, nesurašomi teisės aktais nustatyti privalomi finansiniai dokumentai, nemokami mokesčiai ir pan.). Dar balandžio mėn. pradžioje visus duomenis perdavėme Aplinkos apsaugos departamentui ir laukiame jo tyrimo rezultatų“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimir Jankoit.

 

Gamintojų ir importuotojų asociacijos direktorės Veronikos Masalienės teigimu, įstatymai numato, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) ir jų dalys turi būti perduotos atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti tokių transporto priemonių surinkimu ir tvarkymu. Automobilių atliekos taip pat gali būti atiduotos transporto priemonių gamintojams ir importuotojams arba pristatytos į jų įsteigtas ENTP priėmimo vietas. Gyventojams draudžiama užsiimti automobilių ardymo veikla neturint tam tinkamų leidimų.

 

„Gamtoje paliktos transporto priemonių atliekos, kaip ir gatvėse, kiemuose be priežiūros palikti seni automobiliai teršia aplinką. Įvairūs pavojingi tepalai ir skysčiai iš senų automobilių gali patekti į gruntą ir vandenis ir taip pridaryti žalos gamtai ir žmonėms. Dėl to ENTP turi būti saugiai, tinkamai ir nekenkiant aplinkai bei žmonių sveikatai apdorotos taip, jog susidarytų kuo mažiau atliekų, o tinkamos naudoti dalys būtų panaudojamos pakartotinai. Ardymo metu susidariusios automobilių atliekos yra rūšiuojamos, o netinkamos pakartotiniam naudojimui keliauja į perdirbimą“, – kalba V. Masalienė.

 

Pasak jos, jau daug metų Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su partneriais yra sukūrusi ENTP ir jų atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemą. Asociacija taip pat kiekvienais metais vykdo aplinkosauginį projektą „Mes rūšiuojam autoservise“, kurio metu vykdomas atliekų surinkimas ir įmonių švietimas, kaip tinkamai rūšiuoti atliekas.

 

Automobilinės atliekos yra vienas didesnių taršos šaltinių miškuose ir atokesnėse vietose. Vien pernai Lietuvos miškuose girininkijos surinko 700 tonų įvairių atliekų, tarp kurių buvo gausu ir beverčių transporto priemonių atliekų. Iš jų net 100 tonų sudarė senos automobilių padangos, kurių miškuose ypač padaugėja padangų keitimo sezonu.